Parochie Aldegundis

De parochie is toegewijd aan de heilige Aldegundis – een oude adellijke dame, die volgens de geschiedenis, in het jaar 630 geboren is in noord Frankrijk en gestorven is in 684 in een door haar zelf gesticht klooster in Maubeuge, dertien kilometer van haar geboorteplaats. Hier kunt u haar levensgeschiedenis lezen. Er zijn in Nederland maar twee parochies die "onder haar hoede" staan: Maasbree en Buggenum.

Pastoor/kapelaan

Sinds 22 november 2020 is pastoor-deken Wilson Varela in onze parochie verantwoordelijk voor de bestuurlijke zaken.
Kapelaan te Boekhorst draagt de zorg voor de parochies Baarlo en Maasbree.

Kerkgemeenschap

Onze Maasbreese kerkgemeenschap is, zo vinden wij, een vitale gemeenschap. Wij proberen hier in Maasbree met elkaar een stukje kerk te zijn: mensen die met elkaar meeleven bij lief en leed, mensen die in het weekend regelmatig samenkomen om de liturgie te vieren en mensen die buiten de kerk, waar mogelijk elkaar willen helpen.

Dekenaat

De parochie Maasbree behoort tot het dekenaat Horst-Helden. Dit bestaat sinds 1 mei 2012 en is ontstaan uit een fusie van het dekenaat Helden met het dekenaat Horst. Deken is Wilson-Varela.
Het dekenaat omvat de parochies van het oude dekenaat Helden: Helden, Egchel en Panningen, Meijel, Grashoek, Beringe en Koningslust en Maasbree, Baarlo, Kessel en Kessel-Eik. Daarnaast omvat het dekenaat de parochies van het oude dekenaat Horst: Horst Lambertus, Hegelsom, Melderslo, Meterik, America, Griendtsveen, Broekhuizen, Broekhuizenvorst, Grubbenvorst, Lottum, Meerlo, Swolgen, Tienray en Sevenum, Kronenberg en Evertsoord.

De samenwerking wordt aangestuurd via de Dekenale Raad. Deze is samengesteld uit afgevaardigden uit de kerkbesturen van de diverse parochies. Voorzitter is deken Wilson Varela. Maasbree wordt vertegenwoordigd door een lid van het kerkbestuur.
Maandelijks vergaderen de priesters in de pastorale vergadering onder voorzitterschap van de deken.
In het kader van deze samenwerking is door de kerkbesturen ook de afspraak gemaakt dat elke pastoor één dag in de week vrij zou moeten kunnen zijn.

Clustervorming

De parochies Maasbree, Baarlo, Kessel en Kessel-Eik vormen sinds 1 januari 2015 het cluster MKBE onder één gezamenlijk bestuur.